bastiondialogu.pl

biznes, finanse, zdrowie, uroda, praca, dom i ogród

cechy dobrego zespołu
Biznes i finanse

Cechy dobrego zespołu

Co sprawia, że niektóre zespoły znacząco się wyróżniają, a atmosfera, jaka w nich panuje sprzyja kreatywności i produktywności? Jakie cechy zespołu sprawiają, że mówi się o nim dream team i marzy się po cichu, aby być jego częścią? W wielu branżach praca zespołowa jest kluczowym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa i realizacji założonej strategii. Dlatego tak duży nacisk kładzie się na budowanie dobrych zespołów, których praca i zaangażowanie przekłada się bezpośrednio na realizację projektów, a co za tym idzie na wyniki firmy.

Ważne wskazówki przy budowaniu dobrego zespołu

Na dobry zespół składa się szereg ważnych czynników. W pierwszej kolejności to ludzie. Zespół to ludzie, ich cechy osobowości i charaktery. Bez wątpienia wiedza, doświadczenie i kompetencje są ważne, ale przy budowaniu zespołów liczy się coś jeszcze. Kreatywny, zaangażowany zespół to połączenie bystrych umysłów i żądnych wiedzy i spektakularnych wyników uczestników, którzy pracując niejednokrotnie spełniają swoje marzenia i pasje. Ich determinacja połączona z pragnieniem bycia jak najlepszym i najskuteczniejszym to fundament udanego i produktywnego zespołu.
To, co wyróżnia dobry zespół to połączenie różnych cech charakteru, różnych osobowości oraz osób w różnym wieku i z różnymi doświadczeniami, zarówno życiowymi jak i zawodowymi. Różnorodność wspiera płodność pomysłów oraz pozwala szybciej i skuteczniej rozwiązywać problemy. Ponadto mieszanka charakterów wprowadza do zespołu zdrową nutę rywalizacji, która jest nieodzownym elementem na każdej płaszczyźnie zawodowej.

Dobieranie właściwych osób do zespołu

Budując zespół i dobierając ludzi należy skrupulatnie przyjrzeć się ich inteligencji i dojrzałości emocjonalnej oraz tym cechom charakteru, dzięki którym już od samego początku poszczególne osoby przejmą pałeczkę lidera grupy. Cechy dobrego zespołu to przede wszystkim zdolność zespołu do interpretacji i radzenia sobie z emocjami przekłada się bezpośrednio na termin realizacji projektu, jakość jego realizacji oraz zaangażowanie wszystkich uczestników.
Niewątpliwie podstawą dobrego zespołu jest zaufanie i skuteczna komunikacja. Mowa tutaj o zaufaniu do siebie nawzajem oraz do lidera grupy czy przełożonego. Wsparcie, zwłaszcza w pracy zespołowej bywa nieocenione. Tylko pracownicy ufający sobie nawzajem i mający poczucie, że mogą w kryzysowych momentach liczyć na resztę zespołu są w stanie swobodnie, a jednocześnie z pełnym zaangażowaniem przystąpić do realizacji celu. Zaufanie scala zespół, daje poczucie jedności i odpowiedzialności za projekt i cały biznes.