Nauczycielu informatyki i programowania – bloczki i Python – to proste.

Ten tekst chciałbym zadedykować tym wszystkim nauczycielkom i nauczycielom, którzy za chwilę będą musieli się mierzyć z nową Podstawą Programową.
Dotychczas nauczanie informatyki w SP było w miarę proste – nie będę wymieniał nazw własnych aplikacji, kto mnie zna, ten wie, czego nie lubię. Teraz z nową podstawą programową dochodzą tematy takie jak:

  • w klasach 4-6 uczeń projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania […] prosty program sterujący robotem lub innym obiektem na ekranie komputera;
  • w klasach 7-8 uczeń projektuje, tworzy i testuje programy w procesie rozwiązywania problemów. W programach stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice. W szczególności programuje algorytmy z działu I pkt 2 oraz […] projektuje, tworzy i testuje oprogramowanie sterujące robotem lub innym obiektem na ekranie lub w rzeczywistości;

Mamy więc tutaj “programowanie” – magiczne słowo, które odmieniane jest przez przypadki przez większą część Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Cyfryzacji, zapewne jeszcze przez kilka innych ministerstw i organizacji, o firmach zajmujących się tworzeniem softweare’u nie wspomnę. Oczywiście w zbliżających się czasach programowanie nie może być traktowane tylko jako “kodowanie” – znane z dawnych czasów. Pralkę też należy umieć zaprogramować (choć ja się tego jeszcze mimo wieku nie nauczyłem), parkometr w Warszawie wymaga podania danych w określonej kolejności (przecież to algorytm), nikogo nie dziwią już telewizory czy telefony “SMART”.

Zatem nasze dzieci również muszą być SMART; a My/Wy – nauczyciele/nauczycielki macie im w tym pomóc.

Ale jak? Skąd wziąć materiały, oprogramowanie?
Przecież szkoły są biedne jak przysłowiowa mysz kościelna, ciągle wszyscy narzekają na brak finansów.

I tutaj ja mam pomysł, który staram się realizować od pewnego czasu – oprogramowanie OpenSource i materiały dla każdego na licencjach Creative Commons.

To jest oprogramowanie, które jest dostępne dla każdego, za darmo, do dowolnego wykorzystania – jest tylko jeden “kruczek” – trzeba umieć sobie radzić; chyba, że ktoś Wam pomoże.

Ja staram się pomagać w pewnym zakresie, tworząc system, dokumentację, wreszcie udostępniając oprogramowanie na serwerach, które opłacam. Dzisiaj chciałbym przedstawić Wam pewien projekt, który idealnie moim zdaniem wpisuje się w Podstawę Programową – Świat Reeborga.

http://robotyka.cyfrowaszkola.waw.pl

To system dostępny poprzez Internet i dowolną przeglądarkę z obsługą HTML 5.

Przede wszystkim mamy tu dwa tryby pracy (i możemy ławo je zmieniać):

Tryb graficzny pozwala na łatwe budowanie algorytmów w środowisku, które bazuje na scratchu (Blockly), a więc jest łatwe w obsłudze dla większości nauczycieli i dzieci.

Tryb Python jest oczywiście trudny – wymaga pisania kodu z klawiatury. Natomiast trzeba mieć świadomość, że dowolny język programowania w pewnym momencie niesie konieczność sprawnej obsługi klawiatury, dlatego tak czy inaczej lepiej jest tego uczyć na komputerach z normalną klawiaturą.

Jeśli chcecie posłuchać i zobaczyć tę platformę w działaniu, polecam jeden z moich samouczków na YouTube

Teraz kilka słów o dokumentacji – bo częste są pytania i rozumiem tych nauczycieli/nauczycielki, którzy oczekują scenariuszy lekcji z wykorzystaniem danego narzędzia. Niestety nie znalazłem jeszcze wydawnictwa, które chciałoby wykorzystać to oprogramowanie (mimo, że darmowe i nikt by im nie mógł zabronić) jako przykładu do prowadzenia lekcji. Ja sam nie mam czasu i środków na tworzenie takich scenariuszy.

Ale Wy możecie – jedni dla drugich.

Dokumentacja jest dostępna, nawet jej część jeden z nauczycieli już przetłumaczył, ale każdy(a) z Was może też dorzucić cegiełkę swojej pracy. A może Wasi uczniowie, którzy chcą zdobyć lepszą ocenę z języka angielskiego? Możliwości jest sporo. Trzeba tylko (i aż) chcieć współpracować.

Mam nadzieję, że ten artykuł będzie dla Was inspiracją. Dodam tylko, że dzisiaj miałem ciekawą rozmowę z nauczycielem z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego, który ku mojemu zdziwieniu chciał podziękować za tę platformę, gdyż na niej szkoli przyszłych rolników, programując trasę robota tak, jakby programowali trasę dla traktora. Oto, jak można połączyć prozę życia z robotyką i programowaniem.

Pamiętajcie też – w świecie Reeborg’a możecie tworzyć własne światy, a jeśli mi je przyślecie, chętnie zaimplementuję je tam dla wszystkich.

1987total visits,2visits today

Adam Jurkiewicz

Adam Jurkiewicz - haker edukacji, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. Absolwent kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python. Współwłaściciel firmy informatycznej ABIX, dostawcy rozwiązań dla biznesu i edukacji opartych na oprogramowaniu OpenSource. Trener technologii Web 2.0 ze szczególnym uwzględnieniem otwartych zasobów edukacyjnych. Programista, administrator systemów UNIX/Linux, twórca remiksu edukacyjnego FREE_Desktop - remiksu systemu operacyjnego dla wolnych ludzi, legalnego i darmowego dla wszystkich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *